Förlossningsberättelse

Ja jag skriver lite för mig själv också här på bloggen, jag tycker det är kul att gå tillbaka och minnas. Lite som en öppen dagbok. Så därför kanske jag ska varna känsliga läsare, för det handlar om en intim grej förlossning, som gick otroligt bra! Det är lika häftigt varje gång!
 
Beräknat födelsedatum var 5 september enl. UL och 6 september enl. sista mens. Men denna lilla goding hade inte lust att titta ut, utan stannade inne till den 11 september. När allt väl var igång så gick det rätt fort, i mina mått räknat. Förlossningen med Viktor tog från första känningen till han var ute 32h, 18 h hemma och 15h på förlossningen.
 
Dagen före 10 september hade jag känt ungefär som ilningar i ljumskarna och det kändes såklart tung att vara gravid. Efter den dagen så gick vi och la oss i vanlig ordning vid ca 22 tiden. Jag var förkyld av dagisbakterier ont i halsen huvudet och hade hosta! Och som förut så hade jag svårt att sova, så jag låg och läste aftonbladet på telefonen. Och rätt som det var så blev det en värk, inte som sammandragningar/förvärkar som jag haft tidigare. Nä utan nu visste jag på en gång. Det där var en värk och jag tänkte hoppas jag ändå kan få sova mellan värkarna i natt.
 Så jag fortsatte och läsa och vart rätt glad att det hade kommit igång!
Men det var inte riktigt som förra gången när det startade. Värkarna kom rätt så regelbundet med en gång ca 10 min men en värk var stark och en lite mindre och så höll det på. Men vid 23 kunde jag inte riktigt ligga kvar där utan gick ut i vardagsrummet för att inte störa Jörgen som sov. Värmde på vetevärmare men det var så svårt att slappna av och värkarna var så olika i intensitet. Jag gick tillbaka i sängen med värmare vid midnatt och som en knäpp i magen så går vattnet. Känner att det börjar rinna till men sluta. Låg och fundera om jag inbillat mig och måste gå och kolla på toa.
Men nog var det vattnet för efter försöket att krångla mig ut sängen så känner jag att det rinner mera. Så som en fällkniv gick jag till toan och väl där rinner det lite till. Känns som ett öppet hål typ.
Då ringer jag Lena och säger att nu får du komma upp vattnet har gått och efter det ringer jag förlossningen och säger att jag kommer efter att min barnvakt kommit, hon åker från Övik nu.
Barnmorskan på andra änden säger jaa jaa du är välkommen in under natten. Jag säger att jaaa jag kommer om en timme.
Kunde inte komma ihåg att det skulle vara såhär smärtsamt så tidigt! Hade jag gått och blivit mindre tåligt för smärta!? Kommer säkert att åka in förtidigt och va jobbigt att ha såhär ont och det är långt kvar! Börjar ångra att jag ens skulle gå igenom det här en gång till!!!!!!
 
 Gick in och sa till Jörgen att jag hade ringt hans mamma och att det var på gång. Trava runt hemma tyst som en mus för att inte väcka upp Viktor. Olika kraftiga och till slut kom Lena och då sätter sig Jörgen och äter "frukost" va faan tänker jag bara. För det blev rätt jobbigt i den värken... När vi tillslut kommer iväg känns det rätt ordentligt. 2.20 plingar vi på på förlossningen och går till intaget. Uskan tar mitt personnummer och säger att en barmorska kommer snart.
 Och det gör det Jeanette kommer in, min barnmorska som förlöste Viktor!! Kul och blir lite förvånad för jag hinner ju känna igen henne innan hon kände igen mig!
CTG kurva körs hon tittar på min binda och det var vattenavgång. Värkarna är jobbiga. Och den lilla kolla på hur öppen man är, jo jaa jag är öppen ca 5-6 cm och kunde nästa vidgas helt ut till 10min. Här blir det barn!
Och hon berättar att det är nya rutiner man får bada även vid vattenavgång och det vill jag göra!! vaggades ut men världens största blöja! la jag mig ner i det sköna vattnet med lugn musik och en apelsindrink!
Hinner ligga i högst 5 min och en värk kommer och det inte bara för det trycker på!!! PANIKEN!!! att vara långt ifrån lustgasen nu!! Jag vill ju inte föda i vattnet!!
Jörgen ringer och Jeanette kommer tillbaka in, nu var det öppet 8 cm! Vi går in på förlossningssal! På vägen frågar hon vill du ha eda?!
Nä det hinner vi inte säger jag!! haha! oj oj vad ont det kommer göra tänker jag. Innan hade jag ju tänkt att det skulle vara kul att få föda utan eda. Men börjar genast ångra mig!
 
Hon startar lustgasen och tack å lov för det! kopplar upp ctgn, dukar fram, går ut, kommer tillbaka! Vips så var det helt öppet bara! en kant kvar. Det trycker på ännu mer! Helt öppet, kanten är borta det är dags att krysta! 10 min krystande, vet inte hur många krystvärkar det tog men ut kom hon fina Sanna! 04.43! ca 1h 20 min på förlossningen! oj oj säger jag! Jag vet att en del har ännu snabbare förlossningen men som jag sa tidigare. Utifrån mina mått mäta.
Sprack lite lite 2 stygn fick sys! och jag minst känslorna att få upp sitt barn på bröstet!! oj oj! allt det onda är över och allt är bra! Fick en himla frossa efteråt men det la sig efter en varm dusch! Pigg och glad i kroppen trots förkylning. Bara jobbigt att hosta i efterförloppet!!!!
 
3850g 51cm lång. Det skiljde 60 g mellan Viktor och Sanna. Då är Viktor född i v. 38+0 och Sanna 40+5. Två olika graviditeter av samma kropp. Otroligt livsupplevelse!!
Vi fick stanna 2 dygn pga. man kunde höra ett blåsljud på hjärtat men som brukar växa bort till dagen efter. Storebror hämtade hem oss från BB.
 
 
Sanna <3

Kommentarer
Postat av: Petra

Ååååå det är så HÄFTIGT!!!!!!!

2012-12-16 @ 21:38:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0